З питань реєстрації на сайті звертатись за телефонами: 

(066) 579-37-20 та (068) 420-42-10

Як уникнути помилок при придбанні майна на електронному аукціоні

29.08.2018

Ринок державних продажів – найбільш динамічна сфера розвитку сьогодні. Але під час прозорих аукціонів неминучо трапляються помилки, що стає приводом для суперечок. Які помилки найпоширеніші і як виправляється система?

Як відомо, гарна система має замикатись отриманням зворотнього звязку. Це дозволяє оцінити власні дії, зробити висновки та підвищити ефективність. З ProZorro.Продажі ми від самого початку заклали такий механізм у вигляді Комісії з розгляду скарг та пропозицій при ФГВФО (далі- Комісія), куди входять представники фонду, ТІ Україна та проектного офісу Прозорро.Продажі. Я коротко розповім чим займається Комісія, і які типові помилки можна визначити вже сьогодні. Якщо покупці зможуть запобігти наступанню на ті самі граблі, робота з державними аукціонами буде значно ефективнішою.

Отже, пропоную вам Топ-5 помилок від Комісії з оскаржень.

Помилка №1. А ми не знали

Часто покупці ліняться дізнатись повну інформацію про лот до того, як розпочати торги. Як результат, вони дізнаються все про лот вже після того, як його купили. І відкривають для себе щось несподіване. Але відмовитись від покупки ти вже не зможеш – бо втратиш гарантійний внесок.

Оскільки частина відомостей по кредиту відноситься до банківської таємниці і захищена законом, у публічному доступі (в публічному паспорті активу, в оголошенні на сайті) всіх деталей немає. Але ця інформація доступна в кімнаті даних. Щоб її отримати необхідно лише підписати договір про нерозголошення конфіденційної інформації, і власне відвідати цю кімнату в банку, який продає лот, або, для певних дорогих лотів, онлайн. Тобто ця інформація також доступна, але шляхом виконання певних дій. Сюрпризи очікують на тих, хто лінується ці дії зробити.

Як запобігти: збирати дані про лот і оцінювати ризики - це відповідальність покупця, тому варто вивчати деталі лоту всюди: в оголошенні, в кімнаті даних і у всіх інших доступних джерелах даних.

Помилка №2. Платити боюсь

Є випадки, коли покупець не платить за лот, хоча і переміг в аукціоні. Бо дізнався щось про лот, або побачив якісь перешкоди. Або ще чомусь - і тоді втрачає гарантійний внесок.

Справа в тому, що гарантійний внесок покупця - це спосіб забезпечення виконання покупцем всіх без виключення обов'язків з участі в аукціоні, а також зобов’язань щодо підписання протоколу, оплати лоту та підписання договору купівлі-продажу/відступлення права вимоги. Це єдиний спосіб впливу на покупця. Тому немає різниці, що саме з ваших обов'язків ви не виконуєте, гарантійний внесок у такому випадку вам не повернуть.

Як запобігти: уважно ознайомитись з актуальною версією Регламенту роботи електронної торгової системи для відповідного аукціона (“англійського” чи “голандського”) на сайті в розділі “Порядок реалізації активів” та ретельно виконувати власні обов'язки, незалежно від ситуації і побоювань. В такому випадку ви зможете оскаржити несправедливі дії, але якщо самі є порушником - то шансів не буде.

Помилка №3. Здригнулася рука

Не рідкими є випадки, коли покупці намагаються оскаржити власні дії. Наприклад, ми не хотіли насправді зупинити голландський аукціон на цій ціні, ми хотіли зупинити на нижчій. Просто рука здригнулася - вибачте. Що ж, ви теж нас вибачте: якщо ви берете участь в аукціоні і від вашого натискання кнопки залежить результат, то відповідайте і за дії.

Такі помилки неможливо пояснити діями третіх осіб, форс-мажорними обставинами. Хтось поставив ціну у 7 млн грн замість 700 тис. грн – це ваша помилка. Якщо ви вважаєте, що винна система чи майданчик – це легко перевірити. Але хто вас змусив плутати нулі?

Як запобігти: готуйтесь до аукціону, визначаючи мінімально і максимально прийнятну для вас ціну. І обирайте людей, які здатні витримати нервову напругу аукціону. Для вашої ставки система виділяє хвилини, не секунди, тому спокійно введіть сумму і ще раз перевірте.

Помилка №4. Хотів купити, а натомість погасив

Конкретний приклад: позичальник взяв участь в аукціоні з продажу власного кредита, вказавши неправдиві дані під час реєстрації (зазначив, що не є ані позичальником, ані майновим поручителем). В аукціоні він переміг, але коли виявилося, що він намагався купити свій власний кредит, гроші було зараховано в якості сплати за його кредитом.

Інша ситуація – коли позичальник попросив знайомого купити на аукціоні свій кредит. Знайомий переміг в аукціоні, але оплату за лот зробив сам позичальник, з власної банківської картки. Тому, як і в першому випадку, гроші було зараховано в якості сплати за кредитом.

Як запобігти: чітко дотримуйтесь правил аукціону і не брешіть під час заповнення даних - правда все одно відкриється. Перед участю в аукціоні краще поспілкуйтесь з консультантом вашого майданчика, він підкаже легкий і безопасний спосіб участі в аукціоні.

Помилка №5. Помилки реєстрації

Навіть, здавалося б, незначні неточності в оформленні можуть призвести до печальних наслідків. Так, неточне вказання найменування/ПІБ покупця (будь-яких даних при реєстрації на аукціон) може призвести до того, що він втратить куплений лот, а ще й гарантійний внесок. Як не прикро, але правила єдині для всіх.

Як запобігти: чітко прописуйте власні дані учасника - саме так, як вказано в реєстраційних документах. Перевірте двічі.

Попереду у нас - мала приватизація, оренда землі і продаж деревини. Обсяги ростуть, додаються нові процедури, тому у комісії буде чимало роботи. Але розуміння типових помилок і загальна збільшена увага до правил допоможе отримати максимальну користь від прозорих продажів.

https://biz.nv.ua/ukr/experts/nestulya_vik/komisija-z-oskarzhen-jak-uniknuti-pomilok-u-derzhprodazhakh-2490921.html

« Інші новини